2a. Edició TalentLab: resum del taller 'Tecnologies del passat'

Dimecres passat (23 de gener de 2013)  vàrem iniciar els tallers de la segona edició de TalentLab amb un taller dedicat a les Tecnologies del passat” a la Residència d’Investigadors (CSIC-Generalitat de Catalunya). La sessió tenia un programa intens de treball, que va començar amb una visita a les instal·lacions del departament d’Arqueologia de la Institució Milà i Fontanals (CSIC)  en la que els participants vàrem poder conèixer algunes de les línies de recerca de la mà dels investigadors: des de l’estudi de la producció d’eines lítiques i orgàniques i la georeferenciació en col·leccions de referència, a l’anàlisi combinat etnogràfic i arqueològic de les construccions en el passat, passant pels estudis paleobotànics i climàtics del passat.

Un cop acabada la visita ens vàrem dirigir a la Residència d’Investigadors on s’havia de desenvolupar el taller pròpiament dit, conduït per la Irene Lapuente de la Mandarina de Newton S.L -CoCreating Cultures. Després d’una breu presentació del projecte i de l’estructura de la sessió, els participants es van repartir en tres grups.

Els materials (objectes i imatges) que els participants havien cercat com a activitat prèvia al taller van servir en una primera activitat d’escalfament per fer emergir idees i discussió en el si de cada grup, que més tard, van posar en comú amb els altres grups. El primer grup va posar de manifest l’encara arrelada imatge sexista de la prehistòria, especialment en els llibres de text, i d’altra banda va destacar el doble caràcter positiu i negatiu de la tecnologia en funció de l’aplicació que se li doni. El segon grup va destacar el paper de la producció tecnològica en la socialització i l’emergència de la humanitat. El tercer grup va posar l’èmfasi en els estereotips dels arqueòlegs que busquen tresors que apareixen en pel·lícules (Indiana Jones, Lara Croft) que desdibuixen la seva activitat real que s’interessa per com vivien les societats del passat. També van comentar la necessitat de ser conscients que el patrimoni és de tothom.
D’aquestes presentacions en va sorgir una discussió interessant sobre el paper de les pel·lícules i sèries de televisió i el foment de les vocacions. Es va dir que l’arqueologia presentada a través d’aquests mitjans desvirtua l’activitat real i alhora en fomenta les vocacions, tot i que sobre una base irreal que pot generar algunes frustracions en els joves que s’hi aventurin.

Es va comentar que caldria apropar la recerca real a l’alumnat i també que seria necessari estimular l’esperit de la recerca més que no pas transmetre coneixements establerts. Cal recordar als alumnes, i a la societat en general, que encara ens falta molt per conèixer.

Després els grups van centrar-se en el públic objectiu al qual anirà dirigit el recurs educatiu. A partir de les fitxes que havien omplert amb informació de nois i noies reals, els grups van haver d’extreure les característiques principals dels seus interessos, preocupacions i situació en general. Això havia de permetre encarar les necessitats del recurs. En post-its, els participants van indicar com a prioritats la necessitat de reflexió, de fugir dels tòpics i d’aportar veracitat; allò que caldria evitar forçosament en el recurs serien les visions sexistes establertes com a fets i en general de la recerca com si ja fos tot conegut.

Després d’una curta pausa, vàrem reprendre l’activitat, ara amb la intenció d’anar acotant el recurs. Cada grup va organitzar les idees per donar-los un format de recurs educatiu, que finalment es va visualitzar amb un esquema i/o prototip. El primer grup va pensar una activitat de classe en la qual es treballés a partir d’imatges d’objectes i eines i els alumnes haguessin de confeccionar el paisatge o la situació en la qual pensarien que estarien presents aquests objectes. Aquestes composicions servirien per a la reflexió col·lectiva sobre les representacions que ens arriben del passat i seria l’inici per al coneixement d’allò que en recerca se sap actualment i d’allò que encara no es coneix.

El segon grup va idear un joc, Evolupoly, com una activitat avaluadora o de síntesi. Hi estarien representades les èpoques prehistòriques de manera concèntrica amb l’inici de l’escriptiura al centre, que seria la darrera casella. Els cercle estarien dividits en una sèrie de caselles amb preguntes que plantejarien uns reptes que posarien a prova els seus coneixements en prehistòria i que els participants haurien d’anar superant.

Finalment el tercer grup va plantejar un recurs educatiu que a partir d’imatges d’objectes els alumnes puguin estudiar i experimentar a l’aula. La idea seria que de les imatges dels objectes de ceràmica, els alumnes en puguin fer rèpliques amb un forn i experimentar de diferents maneres l’ús que se’n feia. Alhora es combinaria aquesta activitat amb una tasca de documentació per tal de conèixer l’origen i la procedència dels objectes.

Com a resultat d’una votació, els participants van escollir que la proposta que els agradaria més que es realitzés com a recurs educatiu seria aquesta tercera proposta. En la discussió final es va considerar la possibilitat d’incorporar idees de les altres propostes, si això servís per enriquir el recurs. Ara, doncs, caldrà treballar en la proposta a desenvolupar i esperem la col·laboració de tots!

Podeu trobar mès fotos a la nostra pàgina de facebook.

Per a més informació, podeu consultar la pàgina de TalentLab.

—————–

Laura Valls. Unitat de Cultura Científica Delegació del CSIC. 
Irene Lapuente. La Mandarina de Newton S.L.

Share

Envia un comentari

 

 

Podeu fer servir aquestes etiquetes HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

*

Formació

Publicacions

Dossier de premsa

Grups de treball

 

@CoCreatingCult Tweets

Follow @CoCreatingCult on twitter.